drs. Marianne Hanneman |
|||||||||||
|
Arts en hoogbegaafdJe bent arts in opleiding tot specialist, of reeds klaar met je specialisatie. Je merkt dat je geen bijzondere moeite hebt met het begrijpen van complexe casussen. Vaak zie je meer mogelijkheden dan je collega's, je lijstje met differentiaal diagnoses is dan ook regelmatig wat langer. Visueel ben je sterk, je hebt een snel begrip, je komt vlot tot de kern van problematiek, het lukt je alleen niet altijd dit begrip in duidelijke taal over te brengen. Alsof je de juiste woorden niet kan vinden. Door je snelle begrip ben je een vlotte leerling (geweest), maar ben je ook snel uitgekeken op bepaalde handelingen die je al onder de knie hebt. Je hebt een enorme leerhonger wat zich kan uiten in het steeds opnieuw oppakken van projecten, graag veel en gevarieerde congressen willen volgen of het doen van onderzoek en hierover publiceren. Vaak heb je idealen en grootse plannen om de gezondheidszorg nu echt eens rigoreus te verbeteren, want je voelt je maatschappelijk betrokken. Anderen kunnen je vaart en enthousiasme niet altijd bijbenen en verzuchten wel eens 'wanneer wordt het rustig bij jou'.
Herken je je in het bovenstaande? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je beschikt over een meer dan gemiddelde academische intelligentie, dat je dat niet weet en dat je daar zelfs nooit over nagedacht hebt. In mijn coachpraktijk kom ik dit regelmatig tegen. Als ik bij een arts in een coachtraject suggereer dat er mogelijk sprake is van hoogbegaafdheid, en dat de ervaren problematiek daarmee kan samenhangen, word ik meestal in eerste instantie niet geloofd. Wat ik mij kan voorstellen. Hoogbegaafden vinden zich gemiddeld genomen niet zo slim, omdat ze heel goed weten wat ze niet weten. Omdat ze faalgevoelens hebben, sociaal soms wat minder uit de verf komen, minder goed voor zichzelf op kunnen komen. Omdat de schoolloopbaan niet zonder problemen is verlopen. Of omdat ze collega's veel slimmer vinden dan zichzelf. Dat laat zich moeilijk rijmen met hoogbegaafdheid. Als we erover doorpraten, met name over het gedragspatroon dat bij veel hoogbegaafden vrij specifiek is, dan blijkt er met grote regelmaat herkenning op te treden. En dat is het moment dat er een begin gemaakt kan worden met een transformatie. Een transformatie waarin je leert zo optimaal mogelijk gebruik te maken van je hoogbegaafdheid. Een transformatie waarin je je talenten leert verzilveren, waarin je een belangrijk stuk van je eigen gebruiksaanwijzing leert kennen. Met als welkom bijverschijnsel meer rust en richting.
Heb je het idee dat je mogelijk hoogbegaafd bent en wil je hierover eens in gesprek met een (ervarings-) deskundige? Aarzel niet om contact op te nemen. Het kan een begin zijn van een belangrijke positieve verandering, zowel in je werk als prive. Samen kunnen we onderzoeken wat ik voor je kan betekenen.
Je kan mij bereiken via email, onder de knop 'Contact' links in het menu. |
||||||||||
|